Problém a řešení,  Rubriky

10 tipů, jak vybírat dětem hračky

Hračky jsou pro děti každého věku velmi důležité. Nejenže jim pomáhají se rozvíjet, ale navíc je i zabaví, potěší, zklidní… Zkrátka hračky jsou pro děti nepostradatelné. Jenže jak vybrat ty správné? Poradíme vám, jak na to.

Praktickým kritériem výběru hraček je věk dítěte. Každá věková skupina má totiž své potřeby, mentální zralost a fyzickou zdatnost – a tomu je vhodné hračky přizpůsobovat. Hračky by měly v dítěti vzbudit především zájem, měly by ho nejen bavit, ale také rozvíjet jeho osobnost, myšlení, soustředění se i fantazii. Přestože je v současné době nabídka hraček skutečně velmi pestrá, není určitě třeba dítě zahlcovat jejich přemírou.

První hračky

Pro koho: od narození do 3 měsíců

Rodiče si často lámou hlavu, jaké hračky by mělo mít jejich právě narozené dítě. Novorozenci si ale ještě nehrají, nejvíce potřebují přítomnost svých rodičů, především mámy. Po prvním měsíci, kdy již postupně začínají více vnímat i pozorovat nejbližší svět kolem sebe, se může hodit například závěsný kolotoč nad postýlku. Některé typy jsou doplněny příjemnou hudbou, při níž se miminku dobře usíná, nebo i barevnou projekcí na strop. Vhodná jsou chrastítka, která se vejdou do malé ručičky, doporučují se hračky v kontrastní bílo-černé barvě, které napomáhají podporovat rozvoj zraku dítěte, mohou to být třeba látková leporela nebo závěsné hračky.

Malý objevitel

Pro koho: 3–6 měsíců

Hodí se různě barevná chrastítka, nejlépe vyrobená z různých materiálů (látka, guma, plast), závěsné hračky na kočárek. Dodávají dítěti nové podněty, díky nimž začíná prozkoumávat nejbližší svět kolem sebe pomocí hmatu. Vhodné jsou takové, které dítko snadno uchopí do ručičky, může s nimi otáčet, prohlížet si je. V tomto období jsou pro děti praktické hrací deky se zavěšenými hračkami, začínají se uplatňovat i hračky s tlačítky, hudební, svítící, které podporují navíc souhru oka a ruky.

První kostky

Pro koho: 6 měsíců až 1 rok

Dítko se aktivně rozvíjí, více pracuje s ručičkami, plazí se, zabaví ho látkové šustící a pískací knížky. Při zábavě na zemi dítě motivuje k otáčení či lezení například nafukovací válec s rolničkami. Oblíbené jsou stále hračky svítící, hudební, s nejrůznějšími tlačítky. Dítě rádo předměty hází, sada různě velkých míčků a míčů je pro tento věk přímo ideální. Stejně tak jako třeba skládací kelímky, navlékací kroužky v podobě pyramidy nebo první dřevěné či měkké plastové kostky pro odvážné malé stavitele. Interaktivní hrací stolky v dětech podporují hned několik dovedností – rozvoj motoriky, stimulují zrak, sluch paměť i představivost.

Panenky a auta

Pro koho: 1 až 2 roky

Kolem prvních narozenin mají některé děti za sebou již první krůčky, v jejich cestě za poznáváním světa je mohou doprovázet například tahací hračky na provázku. Zábavná jsou i tak zvaná aktivní chodítka, která obsahují řadu pro dítě poutavých aktivit, a navíc jej podporují v chůzi a pomáhají zlepšovat jeho stabilitu. V tomto období je třeba zdokonalovat zručnost dítěte, proto se hodí stavěcí kostky, vkládací hračky, zatloukačky, při nichž se dítě učí rozeznávat tvary i barvy zároveň. Barevná leporela a obrázkové knížky v dětech podporují představivost, učí je poznávat zvířátka a celkově svět kolem sebe, podporují rozvoj řeči. Holčičky se těší z prvních panenek, kluci zase poznávají vlastnosti autíček, bagrů, jeřábů… Rodičovskému výběru by neměly uniknout ani první hudební nástroje, jako například pianko, xylofon nebo bubínek. Zapomínat se by nemělo ani na venkovní aktivity – je čas pořídit první hračky na písek či odrážedlo.

Povídání a zpívání

Pro koho: 2–3 roky

V tomto věku jsou děti hodně činorodé. Je proto vhodné podporovat jejich přirozenou zvídavost stejně jako rozvoj hrubé i jemné motoriky. Začíná období kreativity, tvoření, a tak je podpořte prvními omalovánkami, knížkami se samolepkami, prstovými barvami, modelínou. Díky nim se dítě naučí třeba barvy. Jejich představivost i manuální zručnost podporuje stavění z kostek, které nejenže rády staví, ale ještě raději bourají. Rozvoj motoriky a paměti pomohou zlepšit například vkládačky, provlékání nebo skládání jednoduchého puzzle. Mluvící a zpívající hračky zase dětem pomohou s rozvojem řeči a naučí i první písničky a říkanky. S plyšáky, například v podobě oblíbených pohádkových postaviček, si děti mohou vyprávět nebo mazlit se s nimi. Jsou pro ně průvodcem třeba na cestách nebo při usínání v postýlce. Holčičky potěší panenky s oblečky, klukům se líbí dopravní prostředky i pracovní stroje.


Pro každou věkovou kategorii platí, že je třeba dbát na bezpečnost hraček. Kupujte je proto nejlépe od prověřených prodejců, hračky by také měly mít český atest, certifikát i návod v češtině, měly by splňovat bezpečnostní standardy platné pro země EU. U nejmenších dětí dávejte pozor na drobné předměty, aby je dítě nespolklo, hračky by také neměly mít ostré rohy. Pro nejmenší děti jsou ideální hračky dobře omyvatelné.
Foto: Sutterstock

Období kreativity

Pro koho: 3–4 roky

U řady dětí v tomto věku dominují nejrůznější stavebnice. Stále oblíbené jsou mašinky – v poslední době zaznamenávají velký rozmach různé vláčkodráhy a také kuličková dráha. Dětem se líbí různé kreativní činnosti, jako je kreslení, vymalovávání, práce s papírem, nůžkami, lepidlem, modelínou. Pro jejich představivost jsou ideální popisné knížky, učí se poznávat zvířátka, roční období, domy, auta, zkrátka svět kolem sebe. Kluci se jistě zhlédnou ve své první autodráze či autě na dálkové ovládání, o zábavu a soutěžení se postarají kopací míče, hokejky. Holčičky si zase rády opečovávají své panenky. Oblíbené je i napodobování a hry na různé profese, jako na hasiče, veterináře, prodavačku nebo třeba kadeřnici.

Příprava na školu

Pro koho: pro předškoláky

Vašemu výběru by neměly uniknout dětské knížky a také pracovní a naučné sešity určené pro tuto věkovou kategorii. Dítě zvládne hraní jednoduchých deskových a karetních her. Pomohou s rozvojem myšlení, zlepší se v rozeznávání více barev, tvarů i v počítání. Zabaví je také různé hlavolamy, skládačky, lego, puzzle, mohou to být i již složitější stavebnice. Praktické jsou elektronické interaktivní hračky, které mimo jiné podporují rozvoj slovní zásoby, trénují paměť nebo postřeh. Holčičky potěší dětská kuchyňka se spotřebiči, panenka v kočárku, kluky zase dětské nářadí, auta či pracovní stroje.

Škola hrou

Pro koho: mladší školáci 6–11 let

I přes nové školní povinnosti si děti v tomto období ještě stále velmi rády hrají. Jejich povědomí o světě rozšíří i dětské encyklopedie, naučné knihy o přírodě, zvířatech, životě kolem nás. Děti zabaví různé společenské hry, při nichž si procvičí postřeh, logické myšlení nebo se zlepší v počítání, baví je i složitější kreativní stavebnice. Různé digitální a elektronické učící hry jim pomohou nenásilně i se školním vzděláváním, procvičí je v psaní, čtení i počítání.

Kdo si hraje, nezlobí

Pro koho: starší školáci – 12 až 15 let

Jsou to sice stále ještě děti, které si rády hrají, ale výběr hraček pro tuto věkovou kategorii nemusí být vždy tak jednoduchý. Děti často touží po složitějších a mnohdy i po dražších hračkách. Zaujmou je různé elektronické a robotické hračky. Čím složitější, tím samozřejmě lepší. Dokáží si s nimi hrát opravdu dlouho a tím trénují svou vytrvalost i trpělivost. Navíc jsou již dost „zběhlé“ v manipulaci a ovládání elektroniky a řada z nich také často touží po aktuálních novinkách. Chybět by neměly ani knížky, řada dětí má již v tomto věku svůj oblíbený žánr.

Text: Jana Pišteková, foto: Shutterstock a archiv redakce







Koupit časopis